Minor in Suriname

Divali en de jungle tour naar Sintia dam

In de weken dat Henk en Machteld in Suriname zijn geweest hebben we veel dingen gedaan. Per toeval was het ook Divali. Divali wordt ook wel het lichtjesfeest genoemd. Hier in Nieuw Nickerie is dat een groot feest met optocht en al. Alle stagiaires van de WINgroep werden door het kinderhuis Gaitrie uitgenodigd om namens hen mee te lopen met de optocht. Natuurlijk kon dat niet in gewone kleding. Nee.. Eerst moest er een sari gekocht worden.

Maar wat is nou een sari. Kort gezegd is het een hele lange synthetische doek die om je heen gewikkeld word die vol met glimmertjes moet zitten. Om 3 uur zijn we toen naar het kinderhuis gegaan en daar werd ons haar gedaan en werd de sari aangetrokken. Bij de foto’s kan je zien hoe ik eruit zie in een sari!

Om 7 uur gingen we pas richting de optocht. Overal waar je keek waren lichtjes en was er hele harde muziek. Er waren wel 15 groepen die meededen. Tijdens de optocht hebben we de hele avond Shub Divali, jehoo en we lopen namens kinderhuis Gaitrie. Overal waar we met de optocht liepen stonden mensen en het was een drukte van belang. Het was erg leuk om mee te maken.

De dag na Divali zijn Henk, Machteld en ik ons avontuur met de jungletour begonnen. Het begon al onverwachts toen de taxi om kwart voor 4 ’s ochtends kwam i.p.v. van 5 uur! Snel opgeschoten en toen richting Paramaribo gereden. Daar nog even koffie gedronken en om 9 uur werden we opgehaald door Sensi (onze tourguide). Eerst hebben we 2 uur gereden totdat we uiteindelijk bij het einde van de wegen kwamen en we per boot verder moesten. We gingen met de plaatselijke veerboot mee. De boot was al niet heel groot en lag al wat diep in het water dus toen werd er maar even een teakhouten kast uit de boot gehaald!! Het was laag water en dus zou het ongeveer 4 uur varen zijn tot onze eerste bestemming. Maar dat ging op een Surinaamse inschatting. Uiteindelijk hebben we er 7 uur over gedaan en hebben we heel vaak op rotsen moeten stappen zodat mensen de boot konden slepen over een stroomversnelling. Af en toe dacht ik echt dat we gingen kapseizen. De laatste 2 uur moesten we ook nog in het donker moeten varen! Wat een avontuur was dat en wat was de natuur prachtig. Soms moest ik even bedenken of ik nou droomde of dat dit realiteit was. Wel dachten we als dit 5 dagen zo is dan staat ons nog heel wat te wachten.

De eerste nacht hebben we nog lekker in een bed kunnen slapen en de volgende dag zijn we naar Sintia Dam gevaren. Nou… gewoon even varen zat er ook niet in.. We zijn 4x overgestapt in nieuwe bootjes en hebben elke keer onze spullen naar de volgende boot moeten sjouwen. Ook moesten we op een gegeven moment de boot over een dam slepen! Maar uiteindelijk zijn we er toch gekomen. Daar kwamen we dan aanvaren bij Sintia dam, een onbewoond stuk van Suriname waar alleen 3 overkappingen staan en waar we de komende 3 dagen zullen zijn. De hangmatten werden opgehangen en er werd gekookt. Het was echt heel speciaal want het is bijna onwerkelijk dat je omgeven bent door zulke mooie natuur!

Het tweede nachtje geslapen in de hangmat. Het was even wennen als je een bed gewend bent. ’s Ochtend een lekker ontbijten en toen weer in de boot gestapt om naar een plek te varen waar we een wandeling gingen maken naar de schildpadberg. Daar gingen we dan; één persoon met een kapmes voor ons een ook eentje met een kapmes achter ons. En ze zeiden dat er een pad was maar af en toe twijfelde ik toch echt wel.. er zaten een aantal pittige klimmetjes in maar het was wel gaaf om door primair oerwoud heen te lopen dat nog geheel intact was. Uiteindelijk kwamen we bij de top van de schildpadberg. Wat een uitzicht zeg! Toen zijn we weer terug gelopen en terug naar het kamp gegaan. Daar zijn we in het water gaan liggen om een af te koelen.

De volgende dag gingen we een educatieve wandeling doen. Die vond ik veel zwaarder dan de wandeling van de dag ervoor terwijl die maar 2 uurtjes was. Wel leuk om meer dingen te weten te komen over het oerwoud. Toen hebben we nog even rustig aan gedaan en hebben we afscheid genomen van Sintia dam en zijn we naar het dorpje Kajano teruggevaren. Op een gegeven moment begon het te regen en toen het stopte met regenen kwam er een regenboog en vlogen er ara’s voor de regenboog. Ik was al helemaal betoverd maar toen… De bootsman riep dat hij een dier in het water zag. Snel ernaartoe gevaren en daar zagen we het dan. Een jaguar!!! Het is heel bijzonder dat we die gezien hebben want normaal verstoppen ze zich in het oerwoud. Het was zo’n majestueus dier om te zien! Bij Kajano moesten we even wachten omdat ze dachten dat we een andere dag kwamen maar uiteindelijk hadden we een heerlijk bedje.

Na een heerlijk nachtje slapen hebben we met uitzicht op de rivier ontbeten. Sensi heeft ons daarna een rondleiding gegeven door het dorp waar hij is opgegroeid en toen nog geluncht. Tijdens de lunch landde een paar vliegtuigjes aan de overkant van de rivier. Na de lunch zijn we naar de overkant gevaren en zijn in een heel klein vliegtuigje (die we ook wel de naam koektrommel hebben gegeven) terug gevlogen naar Paramaribo! Heel gaaf een uur over oerwoud heen vliegen.

Al heeft de jungle tour maar 5 dagen geduurd. Voor mijn gevoel ben ik 2 weken weggeweest! Ik heb zoveel meegemaakt die 5 dagen dat ik er hele pagina’s vol over kan schrijven maar dat heb ik jullie maar niet aan gedaan. Ook voeg ik nog wat foto’s van de jungle tour toe!

Nathalie

Hey Loes, wat super vet! En een jaguar topp! 5 dagen lang in een oerwoud met alles om je heen, gevaarlijk? Volgens kunnen we dagen lang samen prateb over wat we hebben meegemaakt. Ook je fotos zijn om jaloers op te worden.
Nog een weekje en dan is het kerstvakantie en daarna kerst en oud en nieuw, heerlijk om dat in de warmte te doen, ook een speciaal kerst diner? En Surinaams vuurwerk? Benieuwd hoe dat daar allemaal gaat.
Heel veel plezier, liefs Nathalie