Minor in Suriname

Nog maar een week...

Wat gaat de tijd snel. Nog 1 week en dan stap ik het vliegtuig weer in om naar Nederland te vlieg.

Sinds mijn laatste blog heb ik nog veel dingen gedaan.

Voltzberg

Ik heb een tour naar Voltzberg van 4 dagen gedaan met een groep van 15 stagiaires van de WINgroep . Dat was echt gaaf maar ook best zwaar. De eerste dag was vooral reizen over hele hobbelige wegen (4 uur lang) en 6 uur op een bootje zitten waar we vaak hebben moeten uitstappen want de boot zat dan vast. ’s Avonds mijn hangmat opgehangen en daar best lekker in geslapen. Toen ik wakker werd zag ik echt een heel mooi uitzicht! De tweede dag hebben we een wandeling van 16 km gemaakt naar de Voltzberg en die ook beklommen. Ik vind dat ik best beklimmen mag zeggen want het was 240 meter gewoon stijl omhoog. Het uitzicht was er wel echt heel erg mooi. Toen we de berg weer afgedaald waren was het voor mij wel even bikkelen om ook weer terug te lopen want het was best zwaar. De derde dag zijn we weer een wandeling gaan maken maar dan meer een educatieve wandeling waar dingen over het oerwoud uitgelegd werden en uiteindelijk kwamen we bij de moedervallen uit. Het heeft die dag best wel veel geregend maar gelukkig blijft het altijd warm. ’s Avonds nog lokale muziek gehad en weer lekker in mijn hangmatje geslapen. De laatste dag was weer een dag van reizen maar het liep allemaal even anders dan we dachten. Er was namelijk een groep chinezen die besloten hadden een dag eerder weg te gaan en dus ook 1 boot van ons te gebruiken om terug te gaan. Dus uiteindelijk met wat proppen, passen en meten is iedereen in de boot gekomen. De boot reis duurde weer ongeveer 6 uur waarvan ik veel van de tijd water heb lopen hozen want volgens mij was de boot een beetje lek! Na de boot een busreis terug naar Paramaribo maar we hadden als groep bedacht dat we in één keer terug wilde naar Nieuw Nickerie dus mochten we nog 4 uur langer in de bus zitten. Na 15 uur reizen waren we dan weer thuis! Het was een hele bijzondere ervaring waar ik weer kantjes van vol van kan schrijven.

Owru Yari

Voor Owru Yari ook wel oud en nieuw genoemd zijn we weer naar Paramaribo gegaan. Ze weten hier wel wat een feestje is. De hele week waren er volgens mij al feesten in Paramaribo. We zaten bij ’t Vat en toen kwam er een vrachtwagen met een stuk of 20 boxen aanrijden en zangers en een bandje erop en die stopte voor ’t Vat en uit het niets was daar eigenlijk een optreden begonnen en allemaal mensen kwamen ernaartoe. Heel grappig was dat om dat te zien. De dag van oudjaar zijn we de stad ingegaan want daar was een jaarlijkse traditie. Pakara’s afsteken. Heel veel pakara’s.. Een pakara is een duizendklapper alleen dan met veel hardere knallen. Het was erg druk op de straat en toen uit het niets hoorde we op een afstand ineens knaller. Het was dus begonnen. Oordoppen in en mondkapje op en wachten maar tot het langskwam. Er kwamen een paar mannen aangelopen die de mensen wat aan de kant duwde om wat ruimte te maken en achter hen kwam het geknal. De rotjes vlogen alle kanten op en we hebben maar een beetje proberen dekking te zoeken. Een heel bijzondere ervaring moet ik zeggen. Ik dacht dat het toen klaar was maar er werd om de 5 minuten wel zo’n ding afgestoken. ’s Avonds bij de Zuz & zo afgeteld voor het nieuwe jaar en een leuk feestje gehad!

Er zijn nog veel meer dingen die ik heb gedaan en die ik heb ervaren maar het is echt veel te veel om allemaal op te schrijven. Mijn laatste week is nu aangebroken en ik ben nu afscheid aan het nemen van alle mensen hier en nog de laatste leuke dingen aan het doen zoals meedoen aan een tennistoernooi! Wat nog wel een opgave wordt is om alles weer in mijn tas te krijgen… Ik heb nog een weekje om dat goed te krijgen. Wat heb ik het hier leuk gehad en heb ik het hier nog leuk.

Reacties

Reacties

Henk

Leuk verhaal Loes en sterkte met de laatste loodjes, afscheid nemen en inpakken. Op naar de kou!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!