Minor in Suriname

Bigi Pan!

Daar gingen we dan, met 9 mensen in een veel te klein busje richting de rivier. Alle tassen en spullen in twee kleine bootjes geladen en varen maar.

Eerst een stuk over de Nickerie rivier gevaren totdat we bij een soort dam kwamen. Hier moesten we allemaal uitstappen en dan kwam de boot heel hard aangevaren en voer dan een stuk op de dam en de rest moesten we aan de boot trekken om hem over de dam te krijgen!

Daarna hebben we een boottocht gemaakt van ongeveer anderhalf uur gemaakt door betoverend mooie natuur. Het bootje voer door smalle riviertjes met veel mangrovebomen en heel veel vogels! Overal waar je keek zag je wel een vogel of een dier. Af en toe had ik echt het idee dat iemand mij moest knijpen om te kijken of het geen droom was.

Op een gegeven moment gaat de boot langzamer varen en zegt de tour guide zachtjes dat hij apen hoort. Iedereen kijkt om zich heen en daar zien we ze dan, een groepje doodskopaapjes! Alle camera’s komen tevoorschijn en er worden veel foto’s gemaakt. Er wordt verteld dat ze al een maand geen aapjes meer hebben gezien dus dat dit best bijzonder is!

Als we nog een stuk gevaren hebben wordt het riviertje ineens een stuk breder en uiteindelijk komen we om een grote watervlakte uit. Er staan een paar huisjes binnen op de watervlakte en voor de rest alleen maar water en daaromheen bomen. Weer moet ik mijzelf even knijpen om te kijken of het echt is.

Eén van de huisjes die ik had zien liggen midden in het water is dus het huisje waar we ook hebben overnacht. Toen we daar aanlegde stond er een lekkere lunch klaar. Na de lunch hebben we tot 4 uur een siësta gehouden. Lekker in de hangmat gelegen en nog even in de kano rond gepaddeld.

Om 4 uur zijn we weer in het bootje gestapt en hebben we rondgevaren. We zijn eerst naar een grote groep flamingo’s gevaren, wat een indrukwekkende vogels zijn dat! Verder hebben we nog rondgevaren en veel van mooie uitzichten genoten. Ook zijn we veel dode bomen tegen gekomen wat een speciale sfeer opriep. De bomen waren dood gegaan omdat het nu zo droog is en het water erg zout is.

Na het varen stond er weer een lekker avondmaal klaar. Na uitgebreid te hebben gegeten hebben we het spel “Weerwolven” gespeeld. En daarna zijn we ook nog opzoek geweest naar kaaimannen maar helaas hebben we die niet gezien. Wel was het natuurlijk gaaf om ’s nachts door de mangrovebossen heen te varen.

Bij terugkomst zijn we sterren gekeken en zelfs vallende sterren gezien! Daarna gaan slapen in de hangmat.

Om half 6 werd ik gewekt door een opkomende zon! Daarna op de vlonder een stevig ontbijt gekregen en daarna de bikini aan en weer in het bootje. We zijn naar het midden van het meer gegaan en hebben daar een modderbad genomen!

Bij terugkomst kregen we nog een lunch en daarna hebben we weer alles in de boot geladen en zijn we weer terug gegaan richting Nieuw Nickerie!

Wat was dit een er mooie ervaring! Bij foto’s op mijn blog kun je nog foto’s zien van dit avontuur!

Ineke

Wat een geweldige tijd heb je daar! Erg leuk om via je weblog op de hoogte te blijven.
Veel plezier nog en succes met je PMT klant!